De ui een krachtige plant

Je kent het vast wel oma’s oude recept: een in schijfjes gesneden ui op het nachtkastje bij een flinke verkoudheid. Een hele fijne remedie in dit winter en griepseizoen.

Ken je deze nog niet? Dan is dat echt een aanrader om snel van je verkoudheid af te komen.

Hoe werkt dat dan?

Bij het snijden van een ui, beetje afhankelijk van de sterkte en versheid, treedt een prikkeling in je neus en ogen op. Ook de traanproductie wordt gestimuleerd. Dit helpt om de neus open te houden om goed adem te kunnen halen tijdens je slapen. Mijn ervaring is ook dat de slijmproductie, ofwel de snottebel, minder wordt.

Belangrijke voedingstoffen

De ui bevat velen goede voedingsstoffen zoals zwavelhoudende aminozuren (eiwitten), vitamine C, redelijk wat B6 en B11. Plus mineralen. Verder bevat het erg veel polyfenolen, meer dan in wortelen, paprika en tomaat. De ui hoort bij de alium-familie net als knoflook, prei, bieslook, rode ui, sjalotten, selderij en aloe vera.
Andere groenten die ook veel polyfenolen bevatten zijn de spruitjes, peterselie, artisjokharten en broccoli.

Een belangrijke polyfenolen is quercetine. Een belangrijke stof nodig voor de histamine reactie van bijvoorbeeld hooikoorts te beperken.

De zwavelhoudende aminozuren (eiwitten) zijn een belangrijke grondstof voor verschillenden processen in het lichaam. Hoe beter deze processen verlopen hoe meer energie en hoe vitaler je voelt. Met het eten van royale hoeveelheid ui en andere leden van de alium familie voorkom je:

  • de disbalans in de afbraak en groei van cellen. Deze aminozuren zorgen voor het op het juiste moment aan en uit gaan van deze processen. Denk bijvoorbeeld aan een slechte wondheling.
  • het ophopen van de afvalstoffen van medicijnen, gifstoffen en het in lichaam ontstane schadelijke stoffen. De lever heeft deze aminozuren nodig om de afvalstoffen om te zetten zodat ze via de ontlasting, urine en ademhaling uit te kunnen scheiden.
  • het verzwakken van de bandenpezen, kraakbeen, huid en bindweefsel en de beperkte mogelijkheid tot onderhoud. Denk hierbij aan slappe huid en afbraak kraakbeen.
  • het verzwakken van de grens tussen buiten en binnen (maag-darmkanaal plus de brein – bloed barrière) en ongewenste bacteriën, virussen, schimmels en parasieten de kans geven om ons lichaam binnen te dringen. Waardoor je acuut buikgriep krijgt of juist chronisch vermoeid wordt (zonder acute reactie). Maar ook stoffen en deeltjes die je niet ongecontroleerd door je darmwand wilt hebben.
  • Onvoldoende aanmaak van de prestatie- en stresshormonen, de geslachtshormonen, de melatonine om te kunnen slapen. Geeft lage stressbestendigheid, hormonale problemen (PMS en Overgang) en slaapproblemen.
  • Verlaag je de kans op ontstekingen.

Het krijgen van klachten na het eten van uien, prei, knoflook, bieslook, lente-ui of bosui en andere allium geeft het signaal dat een of meer van de bovenstaande processen uit balans zijn. Ook het niet goed verdragen van ei hoort hierbij.

Veel van deze klachten kunnen worden hersteld.
Gezien de kracht van de ui, is het niet verdragen juist raar!
Bel voor een afspraak om op zoek te gaan naar de oorzaak en oplossingen te vinden.

Hoe kun je het gebruik van ui (en knoflook prei, bieslook) vergroten?

Allereerst hoe je de ui bereid is niet zo van belang. Als je ze maar eet.
Mogelijkheden:
– Maak een omelet met ui, champignons, knoflook en tijm. Ook ei levert de goede aminozuren.

– Start altijd met ui en knoflook voor je soep of je wokgroenten.

– Bak als bijgerecht een ui en een teentje knoflook per persoon.

– Strooi wat fijngesneden ui of prei op je soep voor wat pit (scheelt ook zout gebruik)

– Doe een fijngesnipperd uitje/sjalotje of knoflookteentje door je dressing van je salade. Of als basis ingrediënt van je salade.

Tip:
Is de rauwe ui te scherp?
Doe hem dan het eerst met de azijn voor je dressing in een kommetje. Door de azijn wordt de ui minder scherp. Dit geldt ook voor de knoflook.

Bekijk hier het recept van de goed gevulde uiensoep, Je eerste stap naar meer ui in je voeding.
Natuurlijk is de winterse hachee ook een goede optie om lekker veel uien binnen te krijgen.

Wat is jouw favoriete recept om meer ui en ui-achtigen te eten?

Laat hieronder jouw recept of idee achter. Ik ben benieuwd.

Over de schrijver
Reactie plaatsen